- Fyzická osoba, která je:
- v případě utajovaných informací stupně utajení VYHRAZENÉ držitelem oznámení o splnění podmínek pro přístup k utajované informaci stupně utajení VYHRAZENÉ, platného dokladu o bezpečnostní způsobilosti fyzické osoby (dále jen „doklad“) nebo osvědčení fyzické osoby na stupeň utajení DŮVĚRNÉ, TAJNÉ, PŘÍSNÉ TAJNÉ a zároveň svým podpisem stvrdila poučení,
- v případě utajované informace stupně utajení DŮVĚRNÉ, TAJNÉ nebo PŘÍSNÉ TAJNÉ držitelem platného osvědčení fyzické osoby odpovídajícího nebo vyššího stupně a zároveň svým podpisem stvrdila poučení,
- fyzická osoba se zvláštním přístupem k utajované informaci (§ 58 zákona),
- fyzická osoba s přístupem k utajované informaci podle § 58a, §58b a § 58c zákona, která je zároveň poučena,
- fyzická osoba, které bylo uznáno bezpečnostní oprávnění vydané úřadem cizí moci, která je zároveň poučena,
- fyzická osoba, které byl udělen souhlas s jednorázovým přístupem k utajované informaci (§ 59 zákona), která je zároveň poučena,
- fyzická osoba, které byl vydán souhlas s přístupem k utajované informaci (§ 59a zákona), která je zároveň poučena,
- fyzická osoba, která není držitelem osvědčení fyzické osoby nebo nemá přístup k utajovaným informacím stupně utajení Vyhrazené, a to v případě, že plní úkoly v období rostoucího mezinárodního napětí nebo v rámci účasti ČR v ozbrojeném konfliktu v zahraničí nebo v záchranné nebo humanitární akci v zahraničí, v případě vyhlášení válečného stavu a v případě stavu nebezpečí, nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu (§ 60 zákona),
- fyzická osoba, které zanikla platnost osvědčení z důvodu uvedeného v § 56 odst. 1 písm. a) zákona - uplynutím doby platnosti, a to do doby vydání rozhodnutí o žádosti podle § 94 odst. 3 zákona, nejdéle však po dobu 12 měsíců od uplynutí doby platnosti osvědčení, pokud byla žádost podána v době, kdy byl vyhlášen krizový stav pro celé území České republiky, nebo byl-li krizový stav vyhlášen v průběhu řízení o této žádosti (§60a zákona).
ad 1)
Přístup k utajované informaci stupně Vyhrazené | Přístup k utajované informaci stupně Důvěrné nebo Tajné nebo Přísně tajné | |
Typ dokumentu nebo veřejné listiny | Oznámení o splnění podmínek pro přístup k utajované informaci | |
Osvědčení fyzické osoby | Osvědčení fyzické osoby | |
Doklad |
Poučení
Fyzická osoba je poučena nejpozději před prvním přístupem k utajované informaci určitého stupně o svých povinnostech při nakládání a manipulaci s utajovanými informacemi a o zákonných normách v dané oblasti – vzor poučení – zde
Poučení podepisuje vždy ten, kdo jej provedl (zpravidla odpovědná osoba nebo osoba jí určená) a fyzická osoba. Pro stupeň VYHRAZENÉ se vyhotovuje ve dvou výtiscích, kdy jeden se předá fyzické osobě a jeden uloží ten, kdo poučení provedl, na místě určeném pro ukládání těchto dokumentů ve smyslu ustanovení § 68 odst. 1 zákona č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů. Pro stupně DŮVĚRNÉ, TAJNÉ a PŘÍSNĚ TAJNÉ se poučení vyhotovuje ve třech výtiscích. Jeden se předá fyzické osobě, jeden uloží ten, kdo poučení provedl, na místě vyhrazeném pro ukládání těchto dokumentů a kopii zašle Úřadu. Kopii poučení lze Úřadu zaslat i elektronicky.
Platnost poučení je ukončena zánikem platnosti oznámení o splnění podmínek pro přístup k utajované informaci, dokladu nebo osvědčení fyzické osoby a rovněž skončením služebního poměru nebo pracovněprávního, členského či obdobného vztahu, ve kterém byl fyzické osobě umožněn přístup k utajované informaci, tzn. že v případech, kdy dojde následně ke vzniku nového služebního poměru nebo pracovněprávního, členského či obdobného vztahu, je povinností odpovědné osoby nebo jí určené osoby fyzickou osobu znovu poučit.
Pokud je fyzická osoba držitelem platného národního osvědčení fyzické osoby a odpovědná osoba ví, že fyzická osoba bude muset být i držitelem "certifikátu NATO", může odpovědná osoba poučit fyzickou osobu a v poučení zaškrtnout, že fyzická osoba byla seznámena s předpisy NATO, aniž by byla fyzická osoba již držitelem platného "certifikátu NATO", a tím v rámci jednoho poučení splnit povinnost stanovenou jak pro přístup k národní utajované informaci, tak i pro přístup k utajované informaci NATO. V poučení se v tomto případě uvede číslo národního osvědčení fyzické osoby. V rámci poučení lze seznámit zároveň se všemi právními předpisy v oblasti utajovaných informací, tzn., s předpisy NATO, EU.
Pokud je fyzická osoba držitelem platného národního osvědčení fyzické osoby a je poučena a následně je fyzické osobě vydán "certifikát NATO", musí být fyzická osoba opětovně poučena s tím, že v poučení se uvede číslo "certifikátu NATO" a zaškrtne se, že fyzická osoba byla seznámena s předpisy NATO. To neplatí, v případě, že by v prvním poučení, které bylo provedeno k národnímu osvědčení fyzické osoby, již bylo zaškrtnuto, že fyzická osoba byla seznámena s předpisy NATO (tzn., byla s nimi seznámena, aniž by jí byl vydán "certifikát NATO") – v tomto případě již fyzická osoba není opětovně poučena.
Ad 2) Zvláštní přístup (§ 58 zákona)
K utajovaným informacím mají bez platného osvědčení fyzické osoby a poučení přístup prezident republiky, poslanci a senátoři Parlamentu, členové vlády, Veřejný ochránce práv a jeho zástupce, soudci a členové Nejvyššího kontrolního úřadu, včetně prezidenta a viceprezidenta. Tyto osoby mají přístup ode dne zvolení nebo jmenování do funkce po celou dobu jejího výkonu a v rozsahu nezbytném pro výkon této funkce.
V rámci trestního řízení, občanského soudního řízení, správního řízení a soudního řízení správního, je osobám bez platného osvědčení fyzické osoby umožněn přístup k utajované informaci za účelem uplatnění jejich práv a plnění povinností v těchto řízeních. Podmínky a výčet osob, kterých se týká taková možnost, jsou stanoveny Trestním řádem, Občanským soudním řádem, Správním řádem a Soudním řádem správním. Přístup k utajované informaci je i v těchto případech umožněn na základě poučení, které musí obsahovat spisové označení věci, která je předmětem řízení a poučení o tom, že údaje o osobách se zvláštním přístupem jsou evidovány Úřadem. Poučení provede ten, o kom tak stanoví Trestní řád, Občanský soudní řád, Správní řád nebo Soudní řád správní, a současně s fyzickou osobou je i podepisuje. Vzor poučení – zde
V přípravném řízení, jedné z fází trestního řízení, provede poučení osob uvedených v § 51b odst. 1 Trestního řádu policejní orgán nebo státní zástupce a v řízení před soudem předseda senátu. Podle ustáleného teoretického výkladu ustanovení § 51b odst. 1 Trestního řádu je touto osobou i přísedící u soudu (jedná se o další osobu, která se musí účastnit trestního řízení). Kopii poučení zašle ten, kdo poučení provedl nejpozději do 30 dnů ode dne poučení na NBÚ.
Fyzické osobě jednající ve prospěch zpravodajské služby, informátorovi nebo fyzické osobě, které je poskytována zvláštní nebo krátkodobá ochrana podle zvláštního předpisu, nebo příslušníku zpravodajské služby, který je zařazen v záloze zvláštní nebo určen do zvláštní dispozice, lze umožnit přístup k utajovaným informacím bez platného osvědčení fyzické osoby. Poučení provede ten, kdo jí přístup k utajované informaci umožní.
Osoby uvedené v odstavci 1, 2, 3 a 4 nemají přístup k utajované informaci NATO, s výjimkou prezidenta republiky, poslanců a senátorů Parlamentu, členů vlády a soudců rozhodující ve věcech, kde se nakládá s utajovanou informací cizí moci, kteří musí být před prvním přístupem k utajované informaci cizí moci informováni o právech a povinnostech v oblasti ochrany utajovaných informací cizí moci. V trestním řízení mají přístup k utajované informaci cizí moci po předchozím souhlasu cizí moci též přísedící rozhodující ve věcech, kde se nakládá s utajovanou informací cizí moci, obviněný, zúčastněná osoba, poškozený, jejich zákonný zástupce, opatrovník, zmocněnec, důvěrník, obhájce, znalec a tlumočník, a to v rozsahu nezbytném pro uplatnění jejich práv a plnění povinností v takovém řízení. Před prvním přístupem k utajované informaci cizí moci v řízení musí být osoby uvedené v předchozí větě poučeny o právech a povinnostech v oblasti ochrany utajovaných informací cizí moci. Poučení provede v přípravném řízení policejní orgán nebo státní zástupce a v řízení před soudem předseda senátu. Poučení podepisuje fyzická osoba a ten, kdo poučení provedl; ten, kdo poučení provedl, jeden výtisk poučení předá fyzické osobě, jeden výtisk založí do spisu a kopii zašle Úřadu; kopii poučení lze Úřadu zaslat i elektronicky.
Ad 3) Přístup k utajované informaci podle § 58a zákona, §58b zákona, §58c zákona
§ 58a zákona
Osobami, které mají přístup k utajované informaci stupně utajení Vyhrazené bez platného oznámení po dobu trvání služebního nebo pracovního poměru a v rozsahu nezbytném pro jeho výkon, jsou
a) příslušníci bezpečnostních sborů,
b) státní zaměstnanci,
c) vojáci v činné službě a
d) státní zástupci,
pokud jsou poučené a zařazené na místě nebo vykonávají funkci, na kterých je nezbytné mít přístup k utajovaným informacím, a které jsou uvedené v přehledu podle § 69 odst. 1 písm. b) zákona.
Pro poučení těchto osob se použije § 9 odst. 1 obdobně.
V případě skončení služebního nebo pracovního poměru nebo při změně služebního úřadu těchto osob se má za to, že fyzická osoba poučena není, a v případě, že měla přístup k utajované informaci, se dále postupuje podle § 11a zákona, tzn., že je tato osoba povinna písemně potvrdit, že si je vědoma povinnosti zachovávat mlčenlivost o utajovaných informacích, ke kterým měla přístup, a neumožnit k nim přístup neoprávněné osobě. Odpovědná osoba je povinna zajistit provedení tohoto úkonu.
§ 58b zákona
Zpravodajská služba může umožnit přístup k utajované informaci fyzické osobě, která není držitelem osvědčení fyzické osoby nebo nemá přístup k utajovaným informacím stupně utajení Vyhrazené, je-li to nezbytné pro plnění povinnosti uložené této fyzické osobě jiným právním předpisem, nebo v rámci zpravodajských operací.
V případě přístupu k utajované informaci se použije postup podle § 60 odst. 2 až 6 zákona obdobně.
§ 58c zákona
Policie může umožnit přístup k utajované informaci fyzické osobě, která není držitelem osvědčení fyzické osoby nebo nemá přístup k utajovaným informacím stupně utajení Vyhrazené, je-li to nezbytné pro plnění povinnosti uložené této fyzické osobě jiným právním předpisem v souvislosti s plněním úkolů policie v oblasti poskytování zvláštní ochrany a pomoci, krátkodobé ochrany, zajišťování bezpečnosti chráněných objektů a prostorů a určených osob a provádění sledování osob a věcí. Postup se nepoužije v případě přístupu k utajované informaci cizí moci a utajované informaci stupně utajení Přísně tajné.
V případě přístupu k utajované informaci podle se použije postup podle § 60 odst. 2 až 5 zákona obdobně s tím, že písemný záznam ani poučení se Úřadu nezasílají, ale ukládají se u policie.
Ad 4) Uznání bezpečnostního oprávnění vydaného úřadem cizí moci (§ 62 zákona)
Na základě žádosti držitele bezpečnostního oprávnění provede Národní bezpečnostní úřad (dále jen „Úřad“) uznání cizího bezpečnostního oprávnění. Žádost lze podat i prostřednictvím úřadu cizí moci, který má v působnosti ochranu utajovaných informací. Jedná se o případy, kdy to umožňuje mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, nebo kdy je uznání v souladu se zahraničně politickými a bezpečnostními zájmy ČR. Na toto uznání není právní nárok. K žádosti je nutné přiložit úřední překlad bezpečnostního oprávnění nebo jeho ověřenou kopii; tyto doklady se nevyžadují, je-li žádost podána prostřednictvím úřadu cizí moci, který má v působnosti ochranu utajovaných informací, pokud tento na žádosti potvrdí, že žadatel je držitelem příslušného bezpečnostního oprávnění. Žádost musí obsahovat také důvod, proč má být uznání provedeno, a dobu, na jakou má být provedeno. Vzor žádosti - zde
Pokud je bezpečnostní oprávnění uznáno, odpovědná osoba provede poučení fyzické osoby. Vzor poučení – zde
Ad 5) Jednorázový přístup k utajované informaci (§ 59 zákona)
Úřad může ve výjimečných a odůvodněných případech vydat souhlas s jednorázovým přístupem k utajované informaci o jeden stupeň vyšším, než na který je vydáno platné osvědčení fyzické osoby, nejdéle však na dobu 6 měsíců.
Žádost o jednorázový přístup je vždy písemná, podepisuje ji odpovědná osoba a obsahuje zdůvodnění potřeby jednorázového přístupu, označení oblasti utajovaných informací, ke kterým má být přístup umožněn a požadovanou dobu jednorázového přístupu. Přílohou žádosti musí být kopie osvědčení fyzické osoby. Téže osobě lze souhlas udělit jen jednou a není na něj právní nárok. V kladném případě je souhlas vydán nejpozději do 5 dnů. Přístup nelze umožnit k utajované informaci stupně utajení Přísně tajné nebo k utajované informaci, na kterou se vztahuje zvláštní režim nakládání.
Pokud je souhlas udělen, odpovědná osoba provede poučení fyzické osoby. Vzor poučení – zde
K utajované informaci NATO lze jednorázový přístup umožnit pouze v souladu s požadavky NATO.
Ad 6) Souhlas s přístupem k utajované informaci (§ 59a zákona)
Na základě písemné žádosti odpovědné osoby může Úřad ve výjimečných a odůvodněných případech vydat souhlas s přístupem k utajované informaci se stupněm utajení až o dva vyšším, než na který je vydáno platné osvědčení fyzické osoby, a to osobě služebně činné v policejním orgánu, státnímu zástupci jako orgánu činnému v trestním řízení nebo státnímu zástupci plnícímu v trestním řízení úkoly podle jiného právního předpisu, neprobíhá-li s danou osobou řízení o zrušení platnosti osvědčení fyzické osoby. Žádost pro osobu služebně činnou v policejním orgánu musí být doplněna souhlasným stanoviskem státního zástupce, který vykonává dozor nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení, a v případě utajované informace stupně utajení Přísně tajné musí být doplněna též souhlasným stanoviskem vedoucího státního zástupce nejblíže vyššího státního zastupitelství. Žádost pro státního zástupce v případě utajované informace stupně utajení Přísně tajné musí být doplněna souhlasným stanoviskem vedoucího státního zástupce nejblíže vyššího státního zastupitelství, s výjimkou státního zástupce činného u Nejvyššího státního zastupitelství.
Žádost podle odstavce 1 obsahuje:
a) zdůvodnění přístupu,
b) označení utajované informace, ke které má být souhlas s přístupem vydán,
c) spisové označení věci, která je předmětem trestního řízení, a
d) kopii osvědčení fyzické osoby, které má být souhlas vydán.
Úřad vydá souhlas neprodleně, nejpozději do 5 dnů ode dne doručení žádosti, a jen na dobu nezbytnou pro účast fyzické osoby v trestním řízení.
Odpovědná osoba nebo jí pověřená osoba provede poučení fyzické osoby a zajistí založení písemného záznamu o jejím poučení do trestního spisu a zaslání kopie poučení do 30 dnů ode dne poučení Úřadu; kopii poučení lze Úřadu zaslat i elektronicky. Souhlas zaniká dnem následujícím po dni, kdy skončila účast fyzické osoby v trestním řízení, nejpozději však dnem zániku platnosti osvědčení fyzické osoby podle § 56 odst. 1 zákona.
K utajované informaci cizí moci lze souhlas podle odstavce 1 vydat pouze v souladu s požadavky této cizí moci.
Přístup k utajované informaci v období rostoucího mezinárodního napětí nebo v případě účasti ČR v ozbrojeném konfliktu v zahraničí nebo v záchranné nebo humanitární akci v zahraničí, v případě vyhlášení válečného stavu a v případě stavu nebezpečí, nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu (§ 60 zákona)
1. Úvod a základní vymezení
Mimořádný přístup k utajované informaci podle § 60 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), je nástroj umožňující v přesně vymezených a výjimečných situacích zpřístupnit utajované informace i fyzickým osobám nebo podnikatelům, kteří nejsou držiteli příslušného oprávnění v závislosti na stupni utajení utajované informace (oznámení, osvědčení). Tento postup je určen pouze pro případy, kdy je nezbytné rychle a efektivně řešit mimořádné situace v zájmu České republiky.
Aplikace § 60 zákona v žádném případě nenahrazuje nastavený systém a neodvrací se od nastavených principů a obecných pravidel v rámci ochrany utajovaných informací. Institut mimořádného přístupu k utajované informaci podle § 60 zákona tak neslouží k nahrazení obecných povinností subjektu umožňujícímu mimořádný přístup k utajované informaci podle § 60 zákona vytvořit si podmínky pro nakládání s utajovanými informacemi, vést a stanovit seznam míst a funkcí na kterých je nezbytný přístup k UI, včetně míst a funkcí na kterých je nezbytně nutný přístup k UI cizí moci. Stejně tak je povinností, zajistit ochranu utajovaných informací prostřednictvím konkrétních druhů zajištění ochrany utajovaných informací v závislosti na způsobu nakládání s utajovanou informací.
2. Podmínky aplikace mimořádného přístupu
2.1 Existence výjimečných okolností
Mimořádný přístup lze umožnit pouze v mimořádných situacích, které jsou předvídány zákonem:
- Období rostoucího mezinárodního napětí (gradující mezinárodní krize, včetně hybridních aktivit, intenzivních kampaní státních aktérů apod.).
- Účast České republiky v ozbrojeném konfliktu v zahraničí (nikoliv však mírové či pozorovatelské mise).
- Záchranné nebo humanitární akce v zahraničí (zejména v gesci Ministerstva vnitra a Ministerstva zahraničních věcí).
- Vyhlášený válečný stav, stav ohrožení státu, nouzový stav a stav nebezpečí
- Stav kybernetického nebezpečí
Ustanovení § 60 zákona taxativně stanoví mimořádné situace, ve kterých lze při splnění předvídaných podmínek poskytnout utajované informace osobě, která nemá přístup k utajované informaci podle zákona. Výkladem nelze tento uzavřený výčet rozšiřovat. Případ období rostoucího mezinárodního napětí, který můžeme eventuálně identifikovat i v současné době, musí být též doprovázen určitými limity. Konkrétně lze fyzické osobě nebo podnikateli poskytnout utajovanou informaci podle § 60 zákona, pokud plní úkoly v období rostoucího mezinárodního napětí (např. cvičení CMX), avšak primárně je třeba nastavit systém řízení tak, aby byly k plnění takového úkolu využity fyzické osoby nebo podnikatelé, kteří podmínky pro přístup k utajované informaci podle zákona splňují. Ustanovení § 60 tak lze aplikovat až jako ultima ratio.
Přístup k utajované informaci lze ve smyslu § 60 zákona udělit jen za kumulativně splněných podmínek:
- nacházíme se v období rostoucího mezinárodního napětí nebo v jiné mimořádné situaci vyjmenovaném v § 60 zákona,
- do plnění úkolů nelze primárně zapojit fyzické osoby nebo podnikatele, kteří mají přístup k utajovaným informacím na základě oznámení nebo osvědčení,
- přístup je udělen fyzické osobě nebo podnikateli, plnícím úkoly, které s těmito mimořádnými situacemi souvisí.
2.2 Zvláštní postavení subjektu
- Mimořádný přístup lze umožnit pouze fyzické osobě nebo podnikateli, který v dané situaci vykonává specifické činnosti nezbytné pro zabezpečení klíčových zájmů státu.
- Typicky jde o fyzické osoby či podnikatele, jejichž zapojení je v daném místě a čase nenahraditelné a bez jejich účasti by bylo plnění zvláštních úkolů ohroženo nebo znemožněno.
- U fyzických osob je nutné posoudit důvěryhodnost a předpoklady pro zachovávání mlčenlivosti – provádí se základní bezpečnostní screening, např. prostřednictvím referencí nebo osobní znalosti.
3. Postup při umožnění mimořádného přístupu
Poskytovatelem utajované informace bude v rámci mimořádné situace předvídané § 60 zákona zpravidla orgán státu. Stejně jako v jiných situacích za normálního provozu úkoly orgánu státu vykonávají jednotlivé fyzické osoby, které tak činí z titulu, že jsou jeho zaměstnanci, respektive na základě nastavených rolí, avšak poskytovatelem je vždy daný orgán státu (kraj, ministerstvo atd. viz § 2 písm. d) zákona).
Přístup k utajované informaci fyzické osobě bude umožňovat fyzická osoba, které byl příslušný utajovaný dokument přidělen v rámci její pracovní činnosti. Taková osoba sice může provádět též screening, avšak není to nutností, jeho provedením může být pověřená též jiná osoba z příslušného orgánu státu. Není tak důležité, kdo z orgánu státu bude screening provádět, nýbrž jak bude proveden – aby došlo k využití dostupných zdrojů v daném čase a místě, a to prostředky dostupnými pro daný orgán státu.
Definitivní rozhodnutí o umožnění přístupu k utajované informaci podle § 60 zákona však nemůže záviset na subjektivním názoru jedné fyzické osoby. Fyzická osoba, která fakticky umožní přístup k utajované informaci, tak bude postupovat v souladu s rozhodnutím orgánu státu jako takového. Paralela je daná i stávajícím fungováním orgánu státu v jiných oblastech, než je ochrana utajovaných informací, které rovněž není založeno na svévoli a subjektivním uvážení každého jednoho zaměstnance bez ohledu na jeho funkci či zařazení.
Nelze tak striktně určit, která osoba bude mít v případě nezbytné potřeby zajištění přístupu k utajované informaci podle § 60 zákona odpovědnost za jednotlivý úkon, neboť vždy bude odpovědný daný subjekt jako celek – nelze tedy určit konkrétní osobu, která bude odpovědná za jednotlivý úkon (každý subjekt může mít jinou strukturu a řízení). Plnění úkolů může být nastaveno obdobně jako v případě přístupu k utajované informaci za standardní situace, přičemž při aplikaci § 60 zákona pouze nemusí být splněna podmínka držení oznámení nebo osvědčení.
TEST PROPORCIONALITY
Rozhodnutí o umožnění přístupu k utajované informaci podle § 60 zákona musí předcházet test proporcionality!!!
Pokud riziko a možné následky (hrozící v případě, kdy by nebyla využita pro plnění úkolu fyzická osoba nebo podnikatel, kteří nejsou držiteli osvědčení) zjevně převyšují (nad riziky a možnými následky, které by nastaly v případě umožnění přístupu pouze fyzické osobě nebo podnikateli, kteří mají přístup k utajované informaci na základě osvědčení), potom lze umožnit zvláštní přístup podle § 60 zákona.
Významné je zejména časové hledisko, které bude rozhodujícím faktorem, neboť operativa bude v krizových situacích pro taková rozhodnutí klíčová.
3.1 Posouzení důvěryhodnosti
- U fyzických osob musí poskytovatel utajované informace operativně ověřit důvěryhodnost (např. reference od zaměstnavatele, osobní znalost, záruka od důvěryhodné autority).
- Pokud existuje jakákoliv pochybnost o důvěryhodnosti osoby, přístup k utajované informaci nesmí být umožněn.
- U podnikatelů se doporučuje obezřetnost a v případě pochybností o schopnosti zajistit ochranu informací přístup neumožnit.
Co se týče rozsahu prováděného screeningu, rozhodně není cílem provádět obdobu bezpečnostního řízení. Cílem je z dostupných zdrojů (i veřejných) bez výraznější časové náročnosti prověřit, zda se jedná o subjekt, u něhož není evidentní rizikový faktor, který by mohl mít dopad na schopnost utajovat informace. Jak již bylo výše řečeno, screening nemusí provádět osoba s přístupem k utajované informaci, ale může to být jakákoli k tomu určená fyzická osoba v rámci orgánu státu.
Důvěryhodností osoby se myslí zejména absence skutečností, které by nasvědčovaly, že osoba může využít mimořádného přístupu k utajované informaci k jiným účelům, než je zákonem předpokládáno.
Je podstatné, že osoba, která „bezpečnostní screening“ provádí, nemá povinnost procházet veškeré veřejné i neveřejné zdroje, vyžádávat si výpis z rejstříku trestů a žádat o součinnost jiné správní úřady nebo jiné orgány, aby ověřila absenci těchto skutečností. Pro umožnění přístupu postačí, pokud si jich ani po zevrubném prověření není u subjektu, kterému je udělován přístup, vědoma. Takové prověření se může sestávat z osobní znalosti prověřující osoby, potažmo osobní znalosti zaměstnanců, kteří s prověřovanou osobou pracují, základního prohledání veřejných zdrojů (internet, insolvenční rejstřík, obchodní rejstřík atd.) a dále referencí zaměstnavatele nebo zárukou od důvěryhodné autority. V případě, že orgán státu dojde na základě získaných dat k závěru, že existuje pochybnost o důvěryhodnosti a schopnosti utajovat informace, nelze přístup k utajované informaci umožnit.
Osoba provádějící „screening“ tak při posouzení důvěryhodnosti pracuje zejména s osobní znalostí, základním prověřením veřejně dostupných zdrojů, referencemi od zaměstnavatele, zárukou od důvěryhodné autority apod.
Zárukou od důvěryhodné autority se konkrétně rozumí utvrzení od osoby, která má k osobě, které má být udělen mimořádný přístup, určitý kvalifikovaný vztah, a která může posoudit její důvěryhodnost. Jedná se zejména o jejího zaměstnavatele, nadřízeného nebo úřední osobu. Zárukou může být potvrzení, že u osoby absentují skutečnosti, které by jinak nasvědčovaly o její nedůvěryhodnosti. Zároveň se musí jednat o autoritu, o které samotné není pochybnost o důvěryhodnosti. Autorita se tedy zaručí, že u osoby, které je udělován mimořádný přístup, je k takovému přístupu způsobilá, respektive, že nemá informace o žádné skutečnosti, která má dopad na její důvěryhodnost.
Zákon za podnikatele považuje podnikající fyzickou osobu a právnickou osobu jejíž hlavní činností je podnikání, blíže viz § 15 zákona. Pokud je umožněn přístup k utajované informaci podle § 60 zákona podnikateli (tedy ve smyslu § 15 zákona), tak je třeba, aby byl za podmínek v tomto ustanovení udělen přístup též fyzickým osobám, které se budou v rámci tohoto podnikatele seznamovat s utajovanou informací. Bude se jednat typicky o zaměstnance plnící úkoly pro podnikatele, kterému má být přístup podle § 60 zákona umožněn. Tyto fyzické osoby tak musí být prověřeny tzv. screeningem a poučeny podle § 60 zákona, neboť podnikatel bude mít přístup k utajovaným informacím reálně prostřednictvím svých zaměstnanců.
Přestože to zákon výslovně nevyžaduje, NBÚ jedině doporučuje screeningem prověřit též podnikatele jako takového a vyloučit tak existenci zjevné pochybnosti o zajištění ochrany utajovaných informací. Takový screening doporučujeme provádět obdobně jako u fyzických osob, tedy z dostupných zdrojů a dostupnými prostředky v daném místě a čase. U podnikatele lze doporučit provádět screening i některých fyzických osob, zejména těch, které se podílí na řízení takového podnikatele a vystupují jeho jménem. Současně pak bude nezbytné prověřit konkrétní fyzickou osobu, která se bude s utajovanou informací seznamovat, pokud jí bude též umožněn přístup podle § 60 zákona, respektive nebude již držitelem oznámení nebo osvědčení fyzické osoby.
3.2 Poučení a dokumentace
- Fyzická osoba musí být před zpřístupněním utajované informace poučena podle vzoru doporučeného poučení - zde nebo podle vzoru poučení uvedeného v příloze č. 3 k vyhlášce č. 300/2024 Sb., o personální bezpečnosti a o bezpečnostní způsobilosti.
- Poučení se provádí písemně, v odůvodněných případech (např. nebezpečí z prodlení) lze nahradit ústním seznámením.
- O mimořádném přístupu je povinné vyhotovit datovaný písemný záznam obsahující podstatné okolnosti, identifikaci osob a utajovaných informací, případně skutečnost, že bylo provedeno ústní poučení. Vzor písemného záznamu není stanoven právním předpisem. Pro Vaše případné využití je vzor doporušeného písemného záznamu - zde.
- Jakmile to okolnosti dovolí, je třeba tento záznam spolu s písemným poučením (pokud nebylo učiněno pouze ústní poučení) zaslat NBÚ.
Obecně platí, že při každém přístupu k utajované informaci je třeba fyzickou osobu znovu poučit, sepsat záznam o přístupu a odeslat je NBÚ. Každý přístup k jednotlivé „nové“ utajované informaci představuje nový přístup ve smyslu § 60 zákona a je tak třeba u něj postupovat podle zákona – tedy provést poučení a písemný záznam a odeslat je NBÚ. Pokud půjde o poskytnutí vícero utajovaných informací v téže věci stejné fyzické osobě nebo podnikateli, potom lze záznam spojit pro všechny tyto utajované informace (např. na konci cvičení CMX), ovšem za podmínky, že přístup nebude umožněn s výraznou časovou prodlevou, neboť záznam by se měl zaslat NBÚ neprodleně.
3.3 Specifika pro podnikatele
- U podnikatelů je odpovědná osoba povinna vyhotovit písemný záznam a neprodleně jej doručit NBÚ.
4. Omezení a zásady
- Mimořádný přístup není právně vymahatelný – nelze se jej domáhat a případné odmítnutí nemusí být zdůvodněno.
- Zásada „need to know“ platí i v těchto případech – přístup je umožněn pouze v nezbytném rozsahu a jen těm, kdo jej skutečně potřebují k plnění konkrétního úkolu.
- Přístup podle § 60 k utajované informaci stupně utajení Přísně tajné nelze umožnit podnikateli.
- Přístup podle § 60 k utajované informaci stupně utajení Přísně tajné lze umožnit fyzické osobě, pouze pokud je držitelem platného osvědčení pro přístup k utajované informaci stupně utajení Tajné a je poučena.
- Přístup podle § 60 nelze umožnit podnikateli k utajované informaci, na kterou se vztahuje zvláštní režim nakládání (např. KRYPTO, ATOMAL).
- V rámci přístupu podle § 60 zákona nelze vykonávat citlivou činnost.
- Odpovědnost za správnost a zákonnost postupu nese ten, kdo přístup umožňuje (typicky orgán státu).
5. Praktický postup krok za krokem
Krok | Popis |
1 | Identifikace mimořádné situace (krizový stav, ozbrojený konflikt, humanitární akce apod.) |
2 | Posouzení nezbytnosti mimořádného přístupu pro konkrétní fyzickou osobu/podnikatele |
3 | Ověření důvěryhodnosti fyzické osoby (screening, reference, osobní znalost) |
4 | Poučení fyzické osoby o povinnostech a následcích (písemně, výjimečně ústně) |
5 | Vyhotovení písemného záznamu o mimořádném přístupu (identifikace osob, podstatné okolnosti) |
6 | Neprodlené zaslání záznamu a poučení NBÚ (pokud nejde o zpravodajskou službu) |
7 | U podnikatelů: povinný písemný záznam a jeho odeslání NBÚ |
6. Důležité poznámky a doporučení
- Každý případ mimořádného přístupu je nutné pečlivě zdokumentovat a zdůvodnit, včetně všech kroků vedoucích k rozhodnutí o zpřístupnění utajované informace.
- Přístup k utajovaným informacím podle § 60 zákona je výjimečný a nesmí být zneužíván pro běžné provozní účely.
- Odpovědnost za správnost postupu nese vždy orgán, který přístup umožňuje.
- V případě pochybností doporučujeme konzultovat konkrétní situaci s NBÚ nebo právním oddělením příslušného orgánu.
Vzor doporučeného písemného zánamu pro mimořádný přístup (fyzická osoba) - zde
Vzor doporučeného poučení pro mimořádný přístup (fyzická osoba) - zde